Like jako špatné měřítko úspěšnosti příspěvků na sociiálních sítích

Like jako špatné měřítko úspěšnosti příspěvků na sociálních sítích

Možná jste si toho již všimli, možná nikoliv, ale Facebook postupně zkouší odstraňovat „like“ ze svých platforem. Asi vás nepřekvapí, že to je silné téma ve všech marketingových skupinách a názory se velmi různí.

V dnešní době si skoro každý, kdo má Facebook nebo Instagram, myslí, že rozumí marketingu. Opak je však pravdou, protože obecně marketing a PR je mnohem složitější disciplína, než se může zdát. Není to jenom o tom posílat bezmyšlenkovité posty a se zavřenými očima doufat, že budou „prodávat“.

Zatímco marketéři vědí, že je sice dobré mít u svých článků nějaké „liky“, komentáře atp., ale zdaleka to není úplně nejdůležitější. Naopak tyhle „marketéři s osobním profilem“ si často myslí, že „like“ je metrika, která vám zaručí prodeje. Pravda je někde úplně jinde a ukáži vám to na příkladu.

Kočičky, pejsci a miminka

Pamatujete všechny ty kočičky, pejsky a mimina? Tak přesně tyhle obrázky dostanou neuvěřitelný počet liků (ano, i dnes). Pokud prodáváte ve zverimexu, dá se to pochopit, ale byly doby, kdy takové obrázky postovaly i prodejny elektra a mnoho dalších nesouvisejících obchodů.

Jen málo kdo dokáže přesně tyhle lidi potom „zkonvertovat“. Samozřejmě, že je to možné, ale popravdě se jedná dost často o „likaře“, kteří vám dají like na roztomilou fotku, ale už u vás nenakoupí. Asi vás nepřekvapí, že v důsledku jsou vám prakticky k ničemu.

Cílová skupina

Vždy tedy záleží na vaší cílové skupině, kterou chcete zasáhnout a jim přizpůsobit příspěvky. Je to jednoduchá technika, ale když se dívám na mnoho firem, jak vedou svoji propagaci na sociálních sítích, vypadá to, jako by hledaly právě likaře a ne zákazníky.

Samozřejmě může být hezký vidět u svých příspěvků hodně liků, ale neměl by to být váš cíl, protože jsou cílové skupiny, které vám budou likovat více a potom jsou tu skupiny, které toto příliš nedělají. Ale to neznamená, že zajímavý obsah i tak nesledují!

Když to ukáži zase na svém příkladu, tak mojí cílovkou jsou lidé v produktivním věku. Nejsou zvyklí tolik likovat nebo komentovat, ale když se podívám na jiné statistiky, vidím, že např. často klikají na příspěvky. A to je něco, co je pro mě důležité, zvláště když nedělám žádné „clickbaitové“ titulky. Přesně vím, že like u mých příspěvků tedy nic moc velkého neznamená.

Příklad z Gruzie

Pamatuji si jednu případovou studiji z Gruzie pár let zpět. Jedna marketingová agentura zde dělala kampaně pro firmu prodávající elektro a své příspěvky dělali podobně jako v České republice. Zatímco v Česku měli běžný počet sdílení, komentářů a liků s celkem solidním konverzním poměrem, v Gruzii měli astronomické čísla liků u příspěvků, ale konverze prakticky žádné. Prostě a jednoduše, tam lidé likovali naprosto všechno bez toho, aby se stali koncovými zákazníky. A co si z toho vzít? Že každá cílovka je individuální.

Rada pro podnikatele

Pokud máte vlastní stránku na Facebooku, nebo firemní profil na některé sociální síti, nebuďte zahledění jenom do interakce s lidmi, zkoumejte i ostatní statistiky a pokud vám někdo dělá sociální sítě a ohání se počtem liků u příspěvků, věřte, že nebude pravděpodobně úplně největší profík. Protože like se ještě nerovná prodej.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *