chcete něco po někom? dejte mu to co se mu hodí

Chcete něco po někom? Dejte mu na oplátku to, co se mu hodí…

Myslíte, že je to naprosto jasné a přece byste nikomu nenabízeli něco, co nepotřebuje? Popravdě, není. První věc, kterou se někteří ohánějí je, že vždy nabízí peníze. Ty přece chce a potřebuje každý. Chyba lávky!

Čeho si kdo jak váží…

Mnoho z vás zná tento obrázek, někteří z nás se u něj zasmějí, nebo si trochu popláčí nad jeho pravdivostí.

Rozdíl mládí, dospělost a stáří, čas peníze a energie

Ale tohle je přesně ten obrázek, nad kterým se musíte zamyslet. Pokud někdo má něčeho hodně, pak to pro něj nemá takový význam.

„Ne nadarmo se říká, že člověk si neváží věcí do doby, než je ztratí.“

A když máte něčeho hodně, často to nedokážete tolik ocenit.

To by měl brát v potaz každý, kdo chce něco nabídnout! Najít to, na čem člověku záleží! Mimo jiné to znamená, že pokud někoho budete chtít „uplatit“ něčím, čeho má dostatek, budete muset sakra přitlačit na pilu. Není tedy lepší přijít s něčím, co ten člověk opravdu chce?

Je to sice těžší, ale u mnoha lidí s tím uspějete mnohem více, než když se jim budete snažit cpát něco, co nechtějí.

Často slýchám, že někdo v práci řeší potíže se zaměstnanci tím, že jim přidává peníze. Místo kýžené změny a pohody se však problémy stále stupňují. V určité fázi vám prostě finance nepomůžou. A v mimo práci je to naprosto stejné!

Možná dnes většina lidí chce peníze, ale víte co? Mnoho lidí, po kterých něco chcete, na peníze „kašle“.

„Každý má svoji cenu.“

Ale co je tou „cenou“, v tom je ta záhada. Kdyby to věděl každý, všichni by byli spokojení, protože by dostávali přesně, co chtějí.  Proto jsme někdy zklamaní, že peníze na to nestačí. 

Krabičkování lidí

Každý má sice Maslowovu pyramidu poskládanou stejně, ale způsob uspokojování našich potřeb může být jiný.

Maslowova pyramida potřeb a peníze

Skoro každý si myslí, že aby někomu něco nabídnul, musí k tomu mít dostatek peněz, ale přemýšlejte… většina lidí se dá zařadit do určitých „krabiček“.

Jasně, každý jsme „unikát“, ale vždy lze podobné lidi sdružit pro zjednodušení. A každá skupina může přivítat něco trochu jiného.

Nejsem úplně názoru, že odpovídá vrchní obrázek, zvláště v dnešním světě, ale spíše jsem pro tyto „krabičky“…

Méně movití (Méně peněz, více času)

Pokud chcete něco po lidech z krabičky „méně movitých“, tak zde vám samozřejmě peníze budou velmi dobrým pomocníkem. Obvykle se s tím však můžete překvapivě setkat nejenom v zemích třetího světa.

Ono totiž, když nemáte peníze na živobytí, těžko budete nahánět jiné hodnoty.

Movití lidé (Méně času, více peněz)

Pokud chcete něco po lidech, kteří mají dost peněz a mohou si leccos koupit, dávat jim další, je dost zbytečné. Alespoň tedy malé peníze, které nic neovlivní. Tyto lidé však naopak mají například málo času. Lze jim tedy nabídnout něco úplně jiného. Dát jim čas. A jak na to? Celkem dobrým způsobem je, nabídnout jim nějakou službu, která jim život ulehčí.

Tímto však nechci říct, nabízet jim něco, co nechtějí. Už jsem zaslechl, jak chtěl někdo po konferenci odvést jednoho ze speakerů na letiště výměnou za „konzultaci“ v autě. Tohle není to, čím mu pomůžete. On sám si může celkem jednoduše zaplatit odvoz a nemusí u toho řešit vaše potíže.

Movití lidé s volným časem (Více času i peněz)

Další cílovou skupinou jsou lidé, kteří mají mnoho peněz a času. Myslíte, že jim není co nabídnout? Je. Tento člověk dost často bude chtít například zážitky. Je možná dokonce nejvděčnější ze všech.

Určitě je tu mnoho dalších skupinek lidí, ale myslím, že už přesně víte, co vám tím chci naznačit. Musíte tedy naleznout komoditu, kterou člověk opravdu chce!

Marketing a nabídky spoluprací

V dnešní době je například Influencer Marketing jednou z nejzajímavějších možností propagace produktu. Avšak i zde je nutné se zamyslet, kdy má smysl lidi přeplatit a kdy vám stačí mnohem méně.

Zatímco menší influencer/ka bude chtít pouze přípravek na vyzkoušení, u větších již budete muset sáhnout sakra hluboko do peněženky a výsledek? Ten může být dokonce lepší v případě malého influencera, protože pokud se mu přípravek líbí, bude ho propagovat déle, než někdo, kdo to dělá opravdu jen kvůli penězům.

Nech se informovat o novinkách a tipech z marketingu na Facebooku!

Můj příklad…

Celou dobu tu říkám, že nejdůležitější je zjistit, co chce ten daný člověk. Ani nechci říkat, kolikrát po mě někdo něco chce (nejčastěji jsou to rady, investice, konzultace, občas nějaký vývoj, ale i „vyslechnutí“) a rád by mi za to něco „dal“ na oplátku. Málokdy mi však někdo nabídne to, co opravdu chci.

Vtipné je, že se tomu ani vlastně nedivím. U mě se to mění skoro ze dne na den a je tu mnoho dalších faktorů, které mi do toho „háží vidle“.

Pár věcí vám však prozradím. Nejvíce si už nějakou dobu vážím svého času, i když ho dost mrhám kvůli svému „perfekcionalismu“. Peníze také nejsou mým motorem, dokonce raději udělám něco zdarma, než za pár korun (čímž mě lidé spíše urazí), ale to že díky nim můžu něco dokázat, nebo se naučit, tak to je sakra super!

Mimo to, některé (třeba i mé) aktivity jsou velmi krátké a lidem velmi pomohou, takže brát si za 5-10 min. konzultaci hodinovou sazbu by bylo opravdu vyděračské a nechci se k tomu ani náhodou snížit. Za takové věci jsou tu mnohem zajímavější odměny, které je možné dát a nejsou vůbec finanční. V takovýchto případech je reference nebo sdílení (třeba i článku) mnohem lepší a nestojí to přímo naprosto žádné peníze.

Peníze tedy nejsou jedinou komoditou, kterou lidem můžete nabídnout. Před každou nabídkou se tedy zamyslete, co daný člověk hledá.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *